Læringskaravane for lærerne

I uge 35 var 221 ansatte fra Dagtilbudsområdet i Billund Kommune samlet til læringskaravane i Vingsted og onsdag den 30. august var det så skoleområdets tur.
347 lærere, pædagoger, ledere, ressourcepersoner fra PPS og konsulenter fra forvaltningen var samlet på Vestre Skole i Grindsted, hvor temaet var Motivation, mestring og tro på sig selv

Oplægsholder var Professor Terje Manger fra Universitetet i Bergen. Lærer på Vestre Skole, Michael Rich Hansen, var godt tilfreds med udbyttet af dagen.

-    Personlig fik jeg rigtig meget ud af dagen. Som fagperson er det rigtig godt at få forskningsmæssig bekræftelse på de ting vi gør i dagligdagen, og det synes jeg i høj grad vi fik, siger Michael Rich Hansen.

Noget af det Terje Manger trak frem var ifølge Michael Rich Hansen, at der er forskel på ros til personen (eleven) og til opgaven.

-    Det vi fik at vide er, at det i høj grad er de opgaver eleverne er blevet stillet vi skal evaluere og rose. Det er ikke personen eller præsentationen, men det faglige, forklarer Michael Rich Hansen.

Det er en tilgang som tiltaler Michael Rich Hansen og som han selv praktiserer.

-    Hos mig får de ikke ros herfra til Pilatus.

Læreren fra Vestre Skole er også overordnet godt tilfreds med Program for læringsledelse og udbyttet heraf.

-    Vi får begreber og sat ord på de ting vi gør i hverdagen, og det er helt klart med til at løfte samarbejdet, når vi bruger de samme begreber blandt andet i feedback mellem lærer og lærer, lærer og elev og elev og elev, forklarer Michael Rich Hansen

Han tror også på, at programmet i høj grad kommer forældre og elever tilgode.

-    De redskaber vi får bruger vi i det daglige og også i forældresamarbejdet. Når der er forskningsmæssig belæg for, at det er opgaverne og fremgang i læring, der påvirker elevens bedst er det naturligvis også vigtigt, at få videreformidlet dette til forældrene, siger Michael Rich Hansen.

Skolechef Morten Kirk Jensen, der indledte programmet på Vestre Skole var også meget tilfreds med udbyttet af dagen.

-    Årets læringskaravane med temaet motivation, mestring og elevernes tro på sig selv, var en god anledning for mig som chef til at indfange temaet med fokus på de voksne. Motiverende og engagerende pædagogiske medarbejdere og ledere, er en væsentlig del af grundlaget for at skabe succes i arbejdet med eleverne. Vi skaber mange succeser i arbejdet og medarbejderne yder en fantastisk indsats. Det centrale udgangspunkt for vores udvikling af fagområdet er det unikke forhold at vores kerneopgave er lig med den kommunale vision, og det letter arbejdet med at sætte barnet i centrum for alle vores indsatser. Alt i alt en god dag i et stærkt fællesskab, siger Morten Kirk Jensen.
Ny vigtig spørgeskemaundersøgelse på vej
      
En del af Program for læringsledelse er løbende spørgeskemaundersøgelser til forældre, medarbejdere, ledere og elever. Den første blev gennemført ved programmets start i 2015, og nu er en ny runde på vej.   

Spørgeskemaundersøgelsen kommer til at foregå fra uge 38-41. Der kommer spørgeskemaer ud til forældrene i løbet af uge 38, og både forvaltningen, medarbejdere og ledere håber, at svarprocenten vil være rigtig høj.

Fakta om Læringsledelse