Valg til Kultur- og Fritidsrådet 1. marts

Har du lyst til at have indflydelse på kultur- og fritidslivet i Billund Kommune? Mod på at være med til at etablere en ny samarbejdsmodel for området?  Så er det nu, du skal være opmærksom.
Ny samarbejdsmodel på folkeoplysningsområdet
Kultur- og Fritidsrådet bliver paraplyorganisation og talerør for alle kultur- og fritidsforeninger samt uorganiserede aktører på kultur- og fritidsområdet i Billund Kommune. Rådets opgave bliver blandt andet at arbejde med: Den nye Kultur- og Fritidspolitik, revidering af Folkeoplysningspolitikken for Billund Kommune, regler for lokaler, tilskudsmodel, puljer, orientering om budget for området samt nye initiativer på området.
Kultur- og Fritidsrådet er Billund Kommunes § 35, stk. 2-udvalg og erstatter det tidligere Fritidsråd. Den nye samarbejdsmodel kommer fra kultur- og fritidspolitikken og har dels til formål at ligestille de to elementer af det gode liv; kultur og fritid og dels at skabe en tydeligere samarbejdsstruktur samt mere dialog også på tværs af foreningerne.

Ny sammensætning af repræsentanter og nye tiltag i valghandlingen
Det nye Kultur- og Fritidsråd favner bredere og antallet af medlemmer er derfor ændret fra 9 til 11 fordelt på 5 forskellige repræsentantområder samt 1 politiskrepræsentant.

Som noget nyt kan man som aktører inden for kultur- og fritidslivet indgive sit kandidatur til Kultur- og Fritidsrådet senest mandag den 19. februar. Kandidaterne offentliggøres hurtigst muligt herefter på OplevBillund.dk.

Samtidig er der ændret på muligheden for at afgive sin stemme. Det betyder for uorganiserede aktører inden for kultur- og fritidslivet, at man skal tilkendegive sit ønske om at stemme til valget senest den 19. februar. Folkeoplysende aftenskoler samt folkeoplysende foreninger eller idrætsgrene under en folkeoplysende forening, der i 2017 har modtaget tilskud eller fået tildelt lokaler efter folkeoplysningsloven af Billund Kommune, vil kunne stemme med 2 stemmer hver.

Det gælder for de tilmeldte uorganiserede aktører såvel som de øvrige stemmeberettigede, at de får tilsendt et valgkort.
Læs mere om valghandlingen på OplevBillund.dk: www.oplevbillund.dk/media/1600/valg-til-kultur-og-fritidsraadet-valghandling.pdf

Rådet er aktørernes mulighed for indflydelse
Stephanie Storbank, Udvalgsformand for Unge- og Kulturudvalget udtaler:
”Jeg har deltaget i flere af fyraftensmøderne rundt om i kommunen, hvor det kommende Kultur- og Fritidsråd har været på dagsordenen, og der har jeg tydeligt mærket en stor nysgerrighed og interesse for den nye samarbejdsmodel. Det bliver rigtig spændende at følge valget.

Kultur- og Fritidsrådet er et vigtig valg, for det er borgernes organ - deres råd og deres mulighed for at få indflydelse på de rammer og vilkår, der er for foreningernes og de uorganiseredes arbejde og virke inden for kultur- og Fritidslivet. Det nye råd er en mulighed for konstruktivt at bidrage til løsninger, der kan være med til at gøre det endnu mere attraktivt at være aktør i Kultur- og Fritidslivet og jeg ser frem til samarbejdet”.

Kultur- og Fritidsrådet mødes første gang 13. marts
Et af Kultur- og Fritidsrådets opgaver er at behandle indstillingerne til årets hæderspris for særligt veludført gerninger i kultur- og fritidslivet. Når Kultur- og Fritidsrådet konstituerer sig på deres første møde den 13. marts, bliver det et af de allerførste punkter rådet skal behandle.
”Så kan man næsten ikke starte mere glædeligt op, end med beslutninger om hvem, der skal hædres for deres flotte præstationer”, siger Kultur- og Fritidschef Rasmus Kaufmann. Der ligeledes glæder sig til at arbejde med det nye råd.

Læs mere på OplevBillund.dk
Du kan læse mere om Kultur- og Fritidsrådet, hvordan du indgiver dit kandidatur og stemmer på www.oplevbillund.dk/nyheder/kultur-og-fritidsraad/  

Fakta:
Kultur- og Fritidsrådet vil bestå af 11 medlemmer med følgende repræsentation:
2 repræsentanter fra aftenskolerne
4 repræsentanter fra foreningsområdet:
- 2 fra idrætsområdet
- 2 fra kulturområdet
2 repræsentanter fra de idebetonede foreninger
1 repræsentant fra de øvrige foreninger
1 repræsentant for de uorganiserede
1 politisk repræsentant

Frist for opstilling af kandidatur 19. februar til knh@billund.dk
Frist for meddelelse om at stemme til valget for uorganiserede aktører i kultur- og fritidslivet: 19. februar til knh@billund.dk  
Valget afholdes 1. marts – stemmekort udsendes før valg.

For nærmere information kontakt:
Formand for Unge- og Kulturudvalget, Stephanie Storbank sst@billund.dk/ 25 53 13 88  
Kultur- og Fritidschef, Rasmus Kaufmann raka@billund.dk / 79 72 76 01
Udviklingskonsulent, Kristina Nøhr Højgaard knh@billund.dk / 79 72 76 08
Valghandling læs mere.