Det første tog

Troldhedebanen blev åbnet i 1917 og kørte med gods og passagerer mellem Troldhede i vest og Kolding i øst indtil 1968. Den var Danmarks længste privatbane på 90 kilometer. Den var rentabel under verdenskrigene, hvor der blev transporteret store mængder tørv og brunkul fra området. I slutningen af 1950erne og 1960erne gav banen underskud og blev nedlagt i 1967.

Stationen i Vorbasse (som også fungerede som posthus) er typisk for de gedigne, næsten ensartede tjenestebygninger langs hele strækningen, fint designet og med mange specielle detaljer i facaderne. I dag kan man gå en behagelig tur på den nedlagte bane fra Vorbasse og tre kilometer mod Hejnsvig gennem Fromssejer plantage. Om efteråret kan man nyde vilde æbler fra de mange træer, der er spiret frem fra æbleskrog smidt ud af togvinduerne fra generationer af skolebørn, der tog toget til skolerne og butikkerne i især Grindsted.

 

The First Train

The Troldhede railway line was opened in 1917 and transported goods and passengers between Troldhede in the west and Kolding in the east until 1968. The line’s 90 kilometers made it the longest private line in Denmark. It made good money during the two World Wars, transporting huge amounts of peat and lignite for fuel. The line began to lose money in the 1950s and 1960s.

Vorbasse Station (which was also the post office) is typical of the fine station buildings along the whole line with a good design and attractive details on the facades. You can take a pleasant walk along the original track from the station and three kilometers through Fromssejer Plantation towards Hejnsvig. In autumn, you can pick apples from the many trees which have grown from apple cores thrown out of the train windows by generations of children on their way to school and shops in Grindsted.